Kolonisterna på Alnö är nöjda med sin lott i livet

Birgitta Stenberg bor i Granloholm men trivs bra i sin kolonistuga i Säter och spenderar mycket tid här och uppskattar kolonilivet. "Alla hjälps åt här", säger hon. Förra säsongen odlade hon vindruvor i ett växthus. Mycket goda druvor enligt Birgitta, men tyvärr brakade växthuset samman på grund av snötyngden. Något nytt växthus blir det nog inte i år.

Under vintern har marken vid Säters koloniområde täckts av ett 80 centimeter tjockt lager av snö. Nu har snön äntligen tinat bort och kolonilottsägarna kan börja påta, plantera eller bara njuta av tillvaron på området. Föreningen bildades 1980 och då bestod den av 51 kolonister. I dag finns här 71 kolonilotter varav alla utom en är bebyggda. Möt några av kolonisterna.

Under helgen sattes vattnet igång vid Säters koloniområde och därmed är påtningssäsongen igång på allvar.

Det är en av de första helgerna i kolonistugan och Birgitta planterar om jordgubbar.

Säter Koloniträdgårdsförening bildades för 33 år sedan. Nu finns det 70 stugor i området.

Rolf Henriksson, 77 år, har varit med sedan starten. Först hade han en redskapsbod på kolonilotten men 1985 byggdes stugan. Rolf bor annars i lägenhet i Bosvedjan. "Det är skönt och avkopplande att vara här" säger han.

Rolf och Eva-Britt Norén, som varit ett par i snart 43 år, köpte sin stuga förra året. De har tidigare bott i villa men efter att Rolf genomgick en hjärtoperation för tre år sedan flyttade de till lägenhet. "Det här är ett jättebra sätt att få gräs under fötterna om man inte orkar ha en stor tomt" säger Eva.

Hans Lööf är ordförande i Säters Koloniträdgårdsförening. Han och hustrun Eva köpte sin kolonilott för 4 år sedan. "Det är lika roligt att komma hit varje vår. Den sociala samvaron är härlig och det är roligt att få träffa alla igen" säger Eva.

"Min yngsta son hade en tjej här på Alnö. En gång när jag skjutsade honom åkte vi in och tittade. Den här stugan var till salu och jag tyckte den verkade mysig. Det var för tretton år se. När man åker hit händer något med kroppen. All stress rinner av en" säger Marie Brunesvärd som tillbringar en hel del tid i stugan tillsammans med sambon Pelle Medelberg.