ST-artikel 5 mars 2009

Kolonilotten på Alnö är Ingers smultronställe

I en prunkande trädgård i kolonistugeområdet Säter på Alnö ligger Inger Stadling på knä och rensar sina rabatter från icke önskvärda växter, så kallat ogräs. – Det här är mitt smultronställe, säger hon lyriskt.

Den 63-åriga läraren, som bor i en lägenhet på Skönsmon, älskar det där med att odla. Intresset tror hon hänger ihop med att hon vuxit upp på en lantgård i Stöde. Sedan har hon hållit intresset vid liv på de villa- och sommarstugeträdgårdar hon huserat i genom åren. För fem år sedan köpte hon sin 300 kvadratmeter stora koloniträdgård där också en stuga på 30 kvadrat finns. Det är hennes oas under sommarledigheten från lärarjobbet på Uslands skola.
– Jag är stolt och tycker att jag har fått till en ganska harmonisk trädgård.
Med iver visar hon upp rhododendronbusken som snart kommer att stå i full blom. Jasminen är också på gång. I potatislandet växer knölarna till och väntar på att få avnjutas till surströmmingen i augusti. En titt under odlingsduken visar att morötterna ännu inte är redo för en gallring. Mitt på tomten står en stor krusbärsbuske.
– Det blir blå krusbär på den och då är den fantastiskt vacker. Vi äter bären tillsammans med fåglarna.
Inger Stadling sitter i stugområdets styrelse och berättar att det finns en hel del regler föreningens medlemmar måste rätta sig efter. Bland annat får häckarna inte vara högre än 140 centimeter. Trädgårdarna måste också ha rabatter och land. Enbart gräsmatta gillas inte.
– Tanken är ju att trädgårdarna ska vara visningsträdgårdar, förklarar Inger Stadling.
Föreningen har också en festkommitté som ordnar olika gemensamma aktiviteter, bland annat boule. Medlemmarna byter även växter med varandra och delar med sig av goda odlingsråd.
Inger Stadling köpte sin lott för 150 000 kronor. Nu uppskattar hon att hon skulle få betala över 200 000 kronor. I fjol såldes sju av områdets 72 kolonilotter.
– Det är nog en generationsväxling på gång i området.

Fakta koloniträdgårdar:
* Många av landets koloniträdgårdar finns med i Koloniträdgårdsförbundet som grundades 1921. Förbundet har cirka 260 medlemsföreningar med över 25 000 medlemmar över hela landet.
* I Sidsjöböleområdet finns koloniträdgårdsföreningen Arbetsglädjen som har 64 kolonilotter. I Skönsberg och Granloholm finns odlingslotter utan bebyggelse.
* På Alnö finns kolonistugeområdet Säter som består av 72 kolonilotter med bebyggelse.
* I Bergeforsen finns Norrberge koloniträdgårdsförening som har 33 tomter med stugor.