Trädgårdsentusiaster visar upp sina oaser i helgen

På söndag blir det trädgårdsfest i Sundsvall.

Då öppnar ett 30-tal entusiaster upp grindarna till sina gröna oaser, i ett arrangemang kallat ”Tusen trädgårdar”.
Förhoppningen är att så ett frö av trädgårdsintresse hos besökarna

Det är första gången trädgårdsdagen ”Tusen Trädgårdar” arrangeras runt om i Sverige. På platser från söder till norr öppnas trädgårdar för besökare och syftet är att få fler svenskar att upptäcka trädgårdsvärlden. Bakom initiativet står riksförbundet Svensk trädgård och Trädgårdsriket, den internetsajt som tv-kändisen och trädgårdsexperten Gunnel Carlsson driver.

Intresset har ökat

Botaniska trädgårdar, kyrkogårdar, stadsparker, koloniträdgårdar, handelsträdgårdar – alla sorters trädgårdar är inbjudna att delta – till och med prunkande balkonger.

Säters koloniträdgårdsförening på Alnö är ett av de ställen i Sundsvallstrakten som välkomnar nyfikna besökare på söndag.

– Intresset för trädgårdar och odling har ökat de senaste åren och vi hoppas att människor vill komma hit, strosa runt och inspireras, säger Britt-Marie Isakas, ägare av en av koloniträdgårdarna.

På kolonins område finns 75 kolonilotter, var och en på cirka 300 kvadratmeter. Inte alla, men många kommer att välkomna besökare in i sina trädgårdar nu på söndag. Och man behöver inte ha den allra ståtligaste trädgården för att delta.

Betydelsefull

– Det handlar inte om att skryta. Det finns de som har kolossalt fina trädgårdar och jämför man sig med dem är det klart att man inte tycker att den egna trädgården är lika fin. Men så länge trädgården är betydelsefull för sin ägare kan den också vara det för besökare, säger Britt-Marie Isakas.

HÅLLER ÖPPET. Inger Stadling, kolonilottsägare på Alnö, har alltid tyckt om trädgårdsarbete, och välkomnar besökare på söndag. ”Efter en skilsmässa hamnade jag i en lägenhet och höll på att bli tokig, jag måste få känna jorden under fötterna, så det här blev min oas”, säger hon.
UPPIGGANDE KULÖRER. Kurt och Britt-Marie Isakas har haft sin kolonilott i Säters trädgårdsförening i 7 år och välkomnar nyfikna att kika in i deras sommaroas på söndag. ”Alla blommor och färgprakten här gör att man blir pigg och mår bra,” säger Kurt Isakas.
ODLARGLÄDJE. Kurt Isakas var den som fick frun Britt-Marie intresserad av trädgård. Han har tidigare varit ordförande för Säter koloniträdgårdsförening i sex år. ”Mina hjärtebarn är grönsakerna och bären, blommor har aldrig intresserat mig lika mycket”.